Przemyślenia Linkedin

Czy rola testera jest ważna?

Bardzo często testerzy są traktowani jako ludzie gorszej kategorii, szczególnie przez programistów. Jest to bardzo smutne u niektórych pracodawców. Całe szczęście, że są jeszcze na świecie takie miejsca, gdzie wszyscy pracownicy tworzą drużynę :).

Drużyna zawsze sobie pomaga i gra do jednej bramki. Oczywiście, że rola testera jest bardzo ważna. To On wciela się w użytkownika końcowego, stara się przewidzieć najgłupsze zachowania, które nie jednemu developerowi by nie przyszły na myśl. To On znajduje uchybienia i rzeczy, które developer przegapił. Poświęca mnóstwo czasu, na testowanie skomplikowanych rzeczy, które developer przygotował, zaoszczędzając mu czas. Zna również specyfikację i o projekcie wie prawie wszystko.

To właśnie dlatego, komunikacja z testerami powinna być doskonała. Jest jak bramkarz w drużynie piłkarskiej, jeżeli obrońcy (developerzy) popełnią błąd i pozwolą przejść napastnikowi (bugowi), to cała nadzieja w bramkarzu (testerze).

Co tak naprawdę, robią programiści?

Trafiłem dzisiaj na ciekawą infografikę – „Czym jest programowanie i co robią programiści”. Autor przedstawił to w dość humorystyczny sposób (polecam się zapoznać) i to jest tylko niewielka część naszej pracy. Warto zwrócić uwagę na rzeczy, którymi programiści się nie zajmują: naprawianie połączeń internetowych, hakowanie komputerów kolegów. Myślę, że bez problemu każdy z nas poszerzyły tę listę o co najmniej kilkanaście przykładów ;).

Źródło: http://carlcheo.com/what-is-programming-what-do-programmers-do

Najlepsze podejście to? – praktyka

Przeglądając grupy facebook’owe odnośnie Scruma, natrafiłem na pytanie: „Any scrum master best practices and lesson learnt please share it. With me. I am a new sm„. Nie sądziłem, że trafię na tak wspaniały komentarz:
Avoid looking for best practices. They will impede your learning. Scrum is a thing that’s learned by doing it, and helping others do it.„.

Uważam, że ze Scrumem jest jak z czytaniem książek. Możemy wiele przeczytać, poznać niesamowite techniki i złote recepty – jednak jak nigdy nie wdrożymy tego w życie, nie sprawdzimy, czy dane rozwiązanie działa i się sprawdza w naszym przypadku (równie dobrze, moglibyśmy tych książek nie czytać). Nawet jeżeli wdrożymy coś, co się nie sprawdzi, będziemy bogatsi o to doświadczenie i będziemy mogli szukać innych rozwiązań.

„Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”

powiedział kiedyś Albert Einstein i miał w tym sporo racji.

Pracuj mądrze

Czasami przyłapujemy się na tym, że pracujemy ciężko i długo. Czy znaleźliście podczas takiego pędu chwilę na zastanowienie się, czy ta praca jest wartościowa? Czy po prostu nie było na to czasu?

Mam wrażenie, że ludzie lubią być zapracowani, jednak rzadko zastanawiają się, czy działania które wykonują, mają największe ROI w danym momencie. Wystarczy tylko kilka minut na zastanowienie i być może przeorganizowanie całej swojej pracy. Można pracować ciężko, jednak o wiele lepiej pracuje się mądrze.

Zatrzymajmy się czasem i pomyślmy, czy to, co mamy zamiar zrobić ma sens i przyniesie nam najwięcej korzyści. Pewna osoba, którą cenię, pokazała mi krótki filmik podsumowujący, jak może wyglądać różnica pomiędzy mądrą, a ciężko pracą — daje on do myślenia.

Jak wybierać rozwiązania, które mogą się sprawdzić u mnie?

Słyszeliście o teście selera? W życiu, na każdym etapie naszego rozwoju, dostajemy wiele porad. W jaki sposób poznać, które z tych porad są odpowiednie dla nas? Coś co działa w firmie X, niekoniecznie będzie działać w firmie Y, analogicznie jest z ludźmi. Procesy, które wdrożył Jan, niekoniecznie zadziałają dla Józefa.

Doskonale opisał to Simon Sinek w swojej książce „Zaczynaj od dlaczego”. Wiele osób może udzielać nam rad. Wiesz, czego potrzebujesz w swoim biznesie? – M&m’sów – Mleka ryżowego – Markiz – Selery, koniecznie musisz wejść w selery.

Gdybyśmy znali swoje DLACZEGO, gdyby polegało one na robieniu tylko tego, co jest korzystne dla zdrowia, z otrzymywanych porad, bez zastanowienie wybrałbyś seler i mleko ryżowe.

Oczywiście, nie oznacza to że pozostałe porady są złe, po prostu nie są one dla Ciebie dobre. Wybrany seler i mleko ryżowe, pokazują to, w co wierzysz – zdrowe odżywianie. Podobnie jest w życiu, warto się zastanowić, czy to nad czym działamy, przybliża nas do celu – nie wszystkie porady są dla nas. Jaki jest na to sposób? Inspekcja i adaptacja – ciągle i bez końca.

Bycie liderem służebnym

Bycie liderem służebnym, według mnie to:
– pomaganie innym nie tylko z problemami w pracy
– więcej słuchania niż mówienia
– empatia
– pokazywanie na własnym przykładzie
– świadomość, że każdy jest wyjątkowy na swój sposób
– szukanie przyczyny problemu, a nie winnego
– odwaga, do mówienia prawdy
– otwartość na nowe możliwości
– udowadnianie, że stać kogoś na więcej
– naprowadzanie na rozwiązanie i pomoc w jego osiągnięciu i wiele, wiele więcej.

„Before leading others, you have to lead the person you see in the mirror.”

Jesteśmy zespołem

Lubię porównywać funkcjonowanie zespołu do pewnej gry: QWOP Graliście w nią lub słyszeliście może o niej?

Naszym celem jest przebiegnięcie jak najdłuższego dystansu. Poruszamy się biegaczem, za pomocą klawiszy QWOP. Wydaje się proste, prawda? Nic bardziej mylnego – spróbujcie sami zagrać w tę grę. Podobnie jest z zespołami. Gdy zaczynamy, różnie to wygląda, jednak z czasem obserwując nasze działanie, wdrażając poprawki i stosując rozwiązania, które się sprawdzają, poprawiamy nasze funkcjonowanie i coraz szybciej poruszamy się do przodu.

Gdy zespół funkcjonuje coraz lepiej, możemy dostarczać coraz większy przyrost (którego symbolem może być poruszający się do przodu człowiek). Jeżeli zespół nie funkcjonuje, ciężko jest ruszyć naszemu ludzikowi do przodu. Jednak poprzez naukę i popełniane błędy, jesteśmy w stanie poruszać się coraz dalej oraz szybciej – i o to właśnie w tym chodzi. Bez współpracy i zaufania – nie uda nam się nic. Wrzucam link do wspominanej gry QWOP: http://foddy.net/Athletics.html

Etapy nauki Shu-Ha-Ri

Shu-Ha-Ri 守 破 離
Japońskie stwierdzenie, określające progres w treningu lub nauce.
Shu – uczeń jest posłuszny regułom, nie zastanawia się, dlaczego zostały one stworzone i czy mają sens, po prostu za nimi podąża. Przykład: Zespół Deweloperski bierze udział w Daily, spotyka się w tym samym miejscu i o tej samej porze, nie przekracza 15 minut na spotkanie.
Ha – uczeń zrozumiał podstawowe zasady i zaczyna identyfikować obszary, w których nie musi się ich sztywno trzymać, jeżeli jest to właściwe. Przykład: Podczas Daily, nasze spotkanie się wydłuża. Zespół zdaje sobie sprawę, że przekroczył już czas i spotkanie powinno się zakończyć, ale również posiada świadomość, że dokończenie tego spotkania i ustalenie pewnych rzeczy, ma większą wartość niż sztywne trzymanie się 15 minut.
Ri – uczeń nie uczy się już od innych, zaczyna doskonalić własną praktykę. Metodą prób i błędów wybiera działania, które mu najbardziej służą. Przykład: Zespół wie, do czego służy im Daily i może je odpowiednio dopasowywać do własnych potrzeb, tworząc nowe zasady, ale jednocześnie pamiętając, jaki jest główny cel tego spotkania (nie jest to spotkanie raportowe, tylko skupienie się na zaplanowaniu pracy w ciągu dnia, które przybliży nas do celu).

Dominujące cechy – test Galupa

Test Gallupa pozwala poznać nasze dominujące talenty.
Test Sellera, pozwala wybrać porady, najlepiej pasujące do nas.
Wybieranie porad, pod wyniki testu Gallupa, tworzy mieszankę wybuchową – oto moje top5 talentów:
1. Indywidualizacja – osoby, które szczególnie wyróżnia cecha Indywidualizacji, są zaintrygowane niepowtarzalnością każdej osoby. Posiadają dar zrozumienia, dlaczego ludzie, którzy różnią się od siebie, potrafią wspólnie wydajnie pracować.

2. Bliskość – osobom, które szczególnie wyróżnia cecha Bliskości, sprawiają radość bliskie relacje z innymi. Czerpią głęboką satysfakcję, pracując z przyjaciółmi nad osiągnięciem jakiegoś celu.

3. Rozwijanie Innych – osoby, które szczególnie wyróżnia cecha Rozwijania innych, rozpoznają i wspierają potencjał, który tkwi w ludziach. Dostrzegają każdą oznakę rozwoju i czerpią z nich satysfakcję.

4. Naprawianie – osoby, które szczególnie wyróżnia cecha Naprawiania, dobrze radzą sobie z problemami. Są skuteczne w znajdowaniu odpowiedzi na pytanie, co nie działa i jak to naprawić.

5. Uczenie się – osoby, które szczególnie wyróżnia cecha Uczenia się, mają silne pragnienie nauki i ciągłego doskonalenia siebie. Bardziej ekscytuje je sam proces uczenia się niż jego rezultaty.
Jakie są Twoje mocne strony?

Facebook
LinkedIn