Jaki feedback dałbyś swojemu PM-owi?

Informacja zwrotna, to potężne narzędzie, na której bazie (o ile się chce) można wprowadzać usprawnienia. 

W ostatnim poście: „Co wkurza Cię w Project Managerach”, udało się uzbierać sporo odpowiedzi, za co serdecznie dziękuję. 

Teraz podnoszę poprzeczkę trochę wyżej.

Gdyby PM wdrożył Twoją prośbę, po której Wasza współpraca lepiej by wyglądała

— co byś mu doradził? 

Na bazie odpowiedzi z poprzedniego posta, zacznę od 3 porad i z chęcią poznam Wasze propozycje: 

1.Traktuj ludzi z szacunkiem.

Niezależnie, jak dobry by PM nie był — bez zespołu, ludzi, z którymi może współpracować jak z partnerami — niewiele zdziała. Nie bój się prosić o feedback oraz udzielać go swoim ludziom — prowadzi to do sytuacji win-win i waszego rozwoju. 

2.Rozmawiaj z ludźmi, pokazuj im swoją perspektywę i pytaj o ich.

Jeżeli już wrzucasz kolejne spotkanie, wytłumacz zespołowi, jaka potrzeba się za tym kryje i co chcesz dzięki niemu osiągnąć. Dzięki temu zespół pozna twoją perspektywę, dowie się, dlaczego takie spotkanie jest dla Ciebie ważne i jaką potrzebę ono adresuje. Taka okazja może sprawić, że ktoś zaproponuje inne rozwiązanie twojego problemu i kolejne spotkania nie będą potrzebne. 

Pamiętaj również, że działa to w drugą stronę. Jeżeli przykładowo zapytasz, dlaczego ktoś nie jest Ci w stanie dokładnie oszacować, ile zajmie naprawa jakiegoś błędu — wysłuchaj go, poznasz perspektywę programisty i co się za tym kryje. Dzięki temu również i ty będziesz bardziej wyrozumiały.

3.Patrz punkt 1

Dla podkreślenia jeszcze raz, jak bardzo jest tu ważny aspekt ludzki. Moim zdaniem, jeżeli będziemy słuchać ludzi i tego, co mają nam do powiedzenia — będziemy nie tylko w stanie zaadresować ich problemy, ale również stworzyć takie środowisko, w którym osoby te, będą w stanie z przyjemnością się realizować. Jeżeli zatroszczysz się o ludzi i będą mogli na tobie polegać, oni zatroszczą się o Twoje projekty — będziecie w stanie jeszcze bardziej efektywnie ze sobą współpracować.

4.Odpocznij!

Przepracowany PM, to zły PM. Nie da się wziąć wszystkiego na klate i trzeba odpuszczać wszystko to co jest ponad przyzwoity czas pracy.

5.Nie negocjuj estymacji

Jeżeli zespół zakłada że jakieś zadanie jest czasochłonne, to zakłada tak z jakiegoś powodu. Owszem należy omówić co sprawia że zadanie dostanie dużą ilość SP lub spróbować rozbić je na mniejsze, ale teksty typu, przecież to prosty feature spokojnie powinniśmy go zrobić w x czasu są bardzo nie na miejscu. Zdania takie są też często brakiem szacunku do programistów (owszem, zazwyczaj nie jest to cel wypowiedzi, ale tak może być odbierany). Jeśli zespół zejdzie z estymaty, to albo zejdzie też z jakości albo najnormalniej w świecie nie dowiezie.

6.Wybierz jeden kanał komunikacji i się go trzymaj

Denerwujące jest powtarzanie tych samych rzeczy na kilku komunikatorach. Jak dostaje to samo mailem, slackiem i jeszcze czymś innym to mnie szlag trafia, raz wystarczy powiedzieć

Co byś dodał jeszcze do tej listy?

Tak jak poprzednio, będzie ona rozszerzana i aktualizowana.

PS. W to miejsce zagląda również sporo PM-ów. Jest szansa, że zapoznają się z tym artykułem i znajdą jakieś elementy do usprawnienia w swojej pracy. Może właśnie tym postem, uda nam się zapoczątkować zmianę na lepsze?

Facebook
LinkedIn