W życiu, na każdym etapie naszego rozwoju, dostajemy wiele porad. W jaki sposób poznać, które z tych porad, są odpowiednie dla nas? Coś co działa w firmie X, niekoniecznie będzie działać w firmie Y, analogicznie jest z ludźmi. Procesy, które wdrożył Jan, niekoniecznie zadziałają dla Józefa.
W jaki sposób znaleźć złoty środek i skupić się na tych poradach, które faktycznie mogą się sprawdzić? W odpowiedzi na to pytanie, przychodzi test selera, który pozwala nam stwierdzić, że to CO i JAK robimy, jest zgodne z naszym DLACZEGO.
Pozwól, że zacytuję Ci fragment książki Simona Sinka – „Zaczynaj od dlaczego”, który o tym teście opowiada:
„Wyobraź sobie, że jesteś na przyjęciu. Ktoś podchodzi do Ciebie i mówi: „Wiesz, czego potrzebujesz w swojej organizacji? M&m’sów. Jeśli w swoim biznesie nie używasz m&m’msów nie wykorzystujesz wszystkich możliwości„. Ktoś inny podchodzi i mówi:”Wiesz, czego potrzebujesz? Mleka ryżowego. Z przeprowadzonych badań wynika, że obecnie wszyscy kupują mleko ryżowe. Powinieneś więc mieć takie mleko w swojej ofercie„. Gdy stoisz przy wazie z ponczem, podchodzi kolejna osoba i daje Ci mądrą radę: „Markizy” – mówi. „Na wprowadzeniu tych ciastek do naszej organizacji zarobiliśmy miliony. Powinieneś zrobić to samo„. Jeszcze inna osoba podchodzi i mówi „Selery, musisz wejść w selery” Wszystkie te rady pochodzą od ludzi wykształconych i doświadczonych. Niektórzy z nich działają w tej samej branży co Ty. Wielu z nich odniosło większy sukces, niż Ty. Niektórzy udzielili podobnych rad innym i tamci też odnieśli sukces. Cóż więc teraz zrobisz? Idziesz do supermarketu i kupujesz seler, mleko ryżowe, ciasteczka markizy oraz m&m’sy […] Jedno jest pewne – gdy stoisz w kolejce do kasy z tymi wszystkimi towarami w koszyku: z selerem, mlekiem ryżowym, markizami i m&m’sami, nikt nie będzie w stanie powiedzieć, jakie są Twoje przekonania, w co wierzysz. Przecież to, co robisz, jest namacalnym przejawem tego, w co wierzysz, a Ty kupiłeś wszystko.”
Gdybyśmy znali swoje DLACZEGO przed wejściem na przyjęcie, gdyby polegało one na robieniu tylko tego, co jest korzystne dla zdrowia, z otrzymywanych porad, bez zastanowienie wybrałbyś seler i mleko ryżowe. Oczywiście, nie oznacza to że pozostałe porady są złe, po prostu nie są one dla Ciebie dobre. Masz pewność, że to, co kupiłeś, przyniesie oczekiwany rezultat. Zakupiony seler i mleko ryżowe, pokazują to, w co wierzysz – zdrowe odżywianie. „Widzę, że dbasz o swoje zdrowie – zdają się mówić ci, którzy widzą Twój koszyk. Ja czynię podobnie. Czy mogę o coś zapytać? Gratulacje, właśnie przyciągnąłeś klienta, pracownika, partnera lub osobę, która może polecić Cię innym, a zrobiłeś to jedynie przez podjęcie właściwych decyzji”.
W momencie, gdy wiemy jakie jest nasze DLACZEGO, czyli znamy nasz „filtr”, od razu wiemy, jaką decyzję należy podjąć. W życiu, spotkamy się z ogromną ilością porad:
– od najbliższych,
– przyjaciół,
– z książek,
– od pracodawców,
– aktorów,
– z youtuba…
Tylko i wyłącznie od nas i naszego „filtru” zależy, które z nich wprowadzimy w życie, a na które szkoda wysiłku i pieniędzy, gdyż są niezgodne z naszym DLACZEGO.