Budowanie własnej marki osobistej w branży technologicznej

Czym jest marka osobista?

Każdy z nas ma „jakąś” markę osobistą. Budujemy ją na relacjach międzyludzkich przez wiele lat naszego życia. Mówi się, że

Marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, kiedy nie ma cię w pokoju.

A co za tym idzie? Należy zrobić wszystko, aby mówili o nas jak najlepiej. Trzeba też pamiętać o tym, że nasza marka w kontekście biznesowym jest równie ważna, jak ta w relacjach międzyludzkich, ponieważ determinuje nasze zarobki i jakość życia.

Dlaczego jest ważne, żeby była jak najlepsza?

Dobra marka osobista buduje naszą lepszą pozycję na rynku, pozwala zbudować bazę licznych i jakościowych kontaktów z potencjalnymi klientami, pracodawcami, współpracownikami. Dobra marka pozwala nam stać się rozpoznawalnym w branży i utrzymać przewagę nad przeciętną konkurencją.

W jaki sposób zacząć budować markę osobistą?

W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

Kim jesteś obecnie? Zastanów się i wybierz kilka cech, którymi byś się określił. Zrób research na swój własny temat w Google i odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy osoba, którą jesteś, jest kimś, z kim chciałbyś współpracować? Czy w ogóle masz jakąś pozycję w sieci? Jak wypadasz w oczach pracodawców, rekruterów, współpracowników?

Teraz zastanów się jakie są Twoje mocne cechy, czym chcesz się wyróżnić. Z czym chcesz być kojarzony. Jaką wartość możesz zaoferować innym? Czym wyróżnisz się na tle konkurencji? Odpowiedź na te pytania to pierwsze kroki do zbudowania dobrej marki osobistej.

W jaki sposób, może wyróżnić się w branży programista?

Ponieważ od kilku lat związany jestem z tą jedną branżą, to właśnie do niej dziś się odniosę. Oto kilka sposobów, które moim zdaniem, są warte uwagi.

1. Posiadanie konta w serwisie Stack Overflow

Jednym ze sposobów rozwiązywania problemów w branży technologicznej, jest poszukiwanie informacji w Internecie. Każdy z nas, prędzej czy później, trafi na Stack Overflow. Co to za serwis? Jest to miejsce, w którym każdy może zadawać pytania oraz udzielać odpowiedzi z dziedziny szeroko określonego programowania.

Posiadanie konta na tym serwisie, pozwala być na bieżąco z problemami, z którymi mierzą się programiści w danej dziedzinie. Za podanie odpowiedzi, która pozwoli rozwiązać problem zgłaszającego, zdobywamy punkty, które przekształcają się na naszą reputację. Jest to również dobre miejsce dla rekruterów, na poszukiwanie utalentowanych pracowników, którzy potrafią rozwiązywać problemy i pomagać innym. Podpowiadanie innym nie tylko pozwala na naukę, ale sprawia, że budujemy pozycję eksperta. Jest to także dobry sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji.

2. Prowadzenie bloga

Dzielenie się wiedzą, powoduje, że stajemy się ekspertami w danej dziedzinie. Przygotowując artykuły, chwalimy się swoją wiedzą / przemyśleniami na dany temat, jednocześnie utrwalając wiadomości i ucząc się. Mamy możliwość wymienienia się przemyśleniami z naszymi czytelnikami oraz stajemy się rozpoznawalni w branży. Jest to moim zdaniem jeden z najlepszych sposobów, na budowanie swojej marki w branży technologicznej.

3. Posiadanie konta na LinkedIn / GoldenLine

Są to portale podobne do Facebooka, na których buduje się sieć kontaktów. Można uzupełniać swój profil o doświadczenie zawodowe, rekomendacje oraz umiejętności. Jest to również świetne miejsce do dzielenia się swoimi branżowymi przemyśleniami i docierania do potencjalnych klientów / pracodawców.

4. Wypowiadanie się na blogach / portalach branżowych

Jest to doskonały sposób na poszerzanie naszej wiedzy oraz na budowanie kontaktów z innymi ekspertami branżowymi. Należy pamiętać, że powinniśmy wypowiadać się merytorycznie i w odniesieniu do przeczytanego artykułu. Komentarze na siłę, tylko po to, żeby coś napisać źle wpływają na budowanie naszej marki.

5. One page z dobrym portfolio

Jeśli masz taką możliwość, zainwestuj w domenę imięnazwisko.pl i zbuduj na niej świetnej jakości internetową wizytówkę. W końcu jesteś specjalistą w branży IT, na pewno potrafisz (a może nawet jesteś w tym najlepszy) zbudować także dobrą stronę www. Jeśli rekruter szukając informacji o Tobie w Internecie, trafi na Twoją stronę, gdzie zaprezentowane będą Twoje doświadczenia i osiągnięcia, z pewnością wzbudzisz jego zainteresowanie.

6. Social Media

Media społecznościowe w budowaniu marki osobistej, mogą być nieco wyższym levelem, zwłaszcza dla introwertyków. Jeśli jednak masz ochotę je prowadzić, to pamiętaj, aby robić to jak najlepiej. Content jaki powinien Cię interesować to wypowiedzi eksperckie, komentowanie sytuacji branżowych, nowości, kryzysów, dzielenie się ciekawostkami swojej pracy, udzielanie na forach tematycznych i doradztwo. Trzymaj się tematu, na którym się znasz i na nim zbuduj swoją pozycję. W oczach rekrutera, który odszuka Twój profil możesz naprawdę wiele zyskać.

Poprosiłem o odpowiedź na kilka pytań Aleksandrę Dębicką-Łaśko oraz Magdalenę Szymoniuk, z firmy technologicznej Mindbox S.A., które mogliście poznać w poprzednim artykule. Jako specjalistki w swojej dziedzinie, najlepiej doradzą na co powinniście zwrócić uwagę w budowaniu własnej marki, aby osoba rekrutująca chciała Was zaprosić na rozmowę.

W  jaki sposób korzystać z mediów społecznościowych, aby jak najlepiej zaprezentować swoją osobę i zwiększyć szansę na zatrudnienie?

Dziel się wiedzą, pokaż swoje umiejętności, postaw na autoprezentację – w końcu jesteś ekspertem danej dziedziny. Kiedy stajesz się marką w oczach swojego klienta, od początku masz wyższy kredyt zaufania. Gdy dodatkowo jesteś dobrze wypozycjonowaną marką, to gwarantujesz sobie lepiej płatną pracę.

Jakie media społecznościowe należy brać pod uwagę, jeśli chodzi o budowanie własnej marki osobistej w branży technologicznej?

W pierwszej kolejności portale biznesowo-społecznościowe typu Linkedin, Goldenline. Uzupełnij profil kompetencyjny z zaznaczeniem technologii, obszarów, stanowisk i specjalizacji. Ważna jest także dodatkowa aktywność na branżowych forach internetowych, grupach dyskusyjnych w różnych miejscach w sieci, jak grupy na Linkedin, Github, a nawet na Twitterze czy Facebooku. Zwracamy uwagę także na własne strony internetowe i wypowiedzi eksperckie.

Na co rekruterzy zwracają uwagę przeglądając profile i czy w ogóle to robią przed kontaktem z kandydatem lub samą rozmową?

Jak najbardziej rekruterzy zwracają uwagę na profile zawodowe, szukając tam informacji o odbytym doświadczeniu. Chcą wiedzieć w jakich firmach pracował potencjalny kandydat, na jakich stanowiskach, przy jakich projektach, technologiach. Na podstawie profilu są w stanie ocenić stopień dopasowania oferty i projektu, który mają do zaoferowania do zainteresowań i doświadczeń danego kandydata. Bardzo cenna jest spójność w doświadczeniu. Możliwość zauważenia pewnej drogi rozwojowej, ścieżki kariery. W przypadku gdy kandydat zmienia tory swojej ścieżki zawodowej, bardzo istotnym jest by podkreślił kierunek w jakim chce podążać – np. określenie celu zawodowego, uczestnictwo w kursach, pojawienie się nowych umiejętności. Rekruterzy zwracają uwagę na uzupełniony profil, chronologię, stylistykę, jakość CV, sieć kontaktów, aktywność  w sieci.

Mam dużo kontaktów na Linkedin – co mi to daje?

Liczba kontaktów wpływa na zasięg widoczności innych użytkowników. Pozwala to dotrzeć do interesujących nas osób – ekspertów w danej dziedzinie, kierowników projektów, osób z którymi możemy wymieniać się doświadczeniami i wiedzą. Warto poszerzyć siatkę kontaktów poprzez aktywny udział w dyskusjach, dołączać do grup zawodowych.

Jakie informacje nie działają na naszą korzyść/czego należy unikać?

Zniechęcające są opisy w podsumowaniu które mówią: nie kontaktuj się ze mną. Nie chcę byś ze mną rozmawiał, a także agresja, błędy gramatyczne, stylistyczne, komentarze nie na temat, niestosowne zdjęcia, wulgaryzmy, złe opinie innych osób na temat danej osoby, zbyt obszerne opisy nie związane z tematem. Źle wygląda także brak informacji o technologiach i branży w której dana osoba się specjalizuje.

 

Zbudowanie dobrego wizerunku w sieci nie jest łatwe i nie uda Ci się to w tydzień. Nastaw się na regularną i długotrwałą pracę, rozpisz plan działania i systematycznie go wdrażaj. Sukces, który przyjdzie z czasem, da Ci ogromną satysfakcję i z pewnością zrozumiesz, że warto było zbudować dobrą, silną markę osobistą.

Facebook
LinkedIn