Czy zdarzyło Ci się kiedyś, rozwiązywać jakiś problem, który kilkukrotnie powracał? Postawiłeś diagnozę, ale okazała się ona nieskuteczna? Być może, dostrzegłeś częściowe przyczyny problemu, ale nie jego główne źródło.
Powtarzanie pytania: Dlaczego?
Metoda 5Why, zapoczątkowana przez Sakichi Toyoda, a następnie rozwinięta i doskonalona wewnątrz korporacji Toyota, może okazać się skutecznym rozwiązaniem, na dojście do źródła problemu. Piszę tutaj z premedytacją, że „może”, ponieważ nie daje ona 100% gwarancji – jednak bardzo mocno podnosi szansę, na znalezienie źródła problemu.
Polega ona, na kilkukrotnym zadaniu pytania: Dlaczego?
Metodą dedukcji i analitycznego myślenia, powinno nas to przybliżyć do rozwiązania problemu, a przynajmniej znalezienia przyczyny (dlaczego coś się stało) i jej zaadresowania.
1. Dlaczego na produkcji doszło do awarii?
– ponieważ przegapiliśmy błąd
2. Dlaczego przegapiliśmy błąd?
– nie było czasu na testy jednostkowe
3. Dlaczego do tego doszło?
– ponieważ gonił nas deadline i pracowaliśmy w nadgodzinach why
4. Dlaczego tak się stało?
– było za mało osób i źle oszacowaliśmy zadania why
5. Dlaczego?
– wystartowaliśmy projekt, będąc nieprzygotowanym i nie posiadając całego zespołu
Bingo! Teraz możemy się zastanowić, jak nie popełnić tego samego błędu w przyszłości, adresując:
– lepsze przygotowanie do startu projektu
– mocniejsza analiza zadań i niewiadomych
– dobranie odpowiednio dużego zespołu
– niepomijanie testów jednostkowych
– planowanie i pracowanie tak, żeby nie robić nadgodzin
O czym należy pamiętać, stosując 5Why?
– nie zawsze przyniesie nam ona zakładane rezultaty, jednak w większości przypadków się sprawdza
– czasami możemy z analizą wejść zbyt głęboko i może nas prowadzić do błędnych wniosków
– czasami możemy się zapętlić
Niezależnie, czy stosujemy metodę 5Why, czy też nie – starajmy się zawsze szukać źródła problemu i je naprawiać. Możemy cały czas gasić pożary i być nawet w tym dobrzy – jednak warto się zastanowić, dlaczego do nich dochodzi i jak im przeciwdziałać.