Niekonwencjonalne sposoby szukania pracy lub pracownika

2
318

Na rynku IT obecnie brakuje ponad pięćdziesiąt tysięcy pracowników, liczba ta z roku na rok powiększa się o kilka procent. Pracodawcy mają coraz większe problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. W jaki sposób ze znalezieniem pracy, radzą sobie pracownicy, a jakie metody wybierają pracodawcy? Sprawdźmy…

Sposoby pracodawców

1. Kampanie billboardowe

Jedna z Wrocławskich firm, pod koniec 2017 roku, w kilku kluczowych miejscach Wrocławia umieściła billboard z kodem źródłowym, po skompilowaniu którego pojawiał się link do zadania rekrutacyjnego. W zadaniu rekrutacyjnym, chodziło o znalezienie błędu w kolejnym kodzie źródłowym, poprawienie go i przesłanie rozwiązania. Brzmi niezrozumiale? Zapewne część z osób odwiedzających tego bloga, może się zastanawiać, czym w ogóle jest kod źródłowy? Właśnie o to tej firmie chodziło. Poszukiwali eksperta, który będzie wiedział czym jest kod źródłowy i dzięki swojej wiedzy znajdzie ukryty link do zadania, a następnie prześle rozwiązanie. Dzięki takiemu sposobowi, pracodawca zaoszczędził sobie sporo godzin na szukaniu kandydatów i prowadzeniu rozmów rekrutacyjnych, a przy okazji miał pewność, że osoby, które się do niego zgłoszą, będą posiadały wiedzę, której od przyszłego pracownika oczekuje.

2. Szkolenie firmowe

Kolejnym ze sposobów, w którym sam miałem okazję brać udział, są szkolenia przygotowawcze. Mają one na celu, wprowadzenie grupy osób do pracy w firmie. Jak takie szkolenie wygląda? Pracodawca udostępnia swoich najlepszych pracowników, którzy są wybitni w swojej dziedzinie, a następnie w trakcie kilkumiesięcznego szkolenia dzielą się oni wiedzą z kandydatami. Zajęcia mają charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny.

3. Targi pracy

Jest to doskonała okazja, do znalezienia potencjalnych pracowników, przy niewielkim nakładzie pracy oraz wyróżnienia się na tle konkurencji. Targi pracy są również dobrym miejscem dla osób, które chcą znaleźć pracę/zmienić swój zawód. W takich miejscach, można spotkać przedstawicieli firm, do których chcemy się dostać i dowiedzieć się wszystkiego o firmie, porozmawiać z pracownikami. Jest to również doskonała okazja, do złożenia CV i nawiązania kontaktów z rekruterami.

4. Prowadzenie niekonwencjonalnych rekrutacji

Jedna z firm, która działa w branży alkoholowej poszukiwała pracownika z pasją i zamiłowaniem do piłki nożnej. Zgłosiło się ponad 1734 chętnych. W jaki sposób udało im się znaleźć  odpowiednią osobę? Przygotowali dla wybranych osób 3 testy, które były bardzo niecodziennymi sytuacjami:

– poprowadzenie pracownika za rękę do pokoju w który będzie odbywała się rekrutacja i obserwowanie reakcji

– sprawdzenie, jak potencjalny pracownik zareaguje, gdy rekrutowana go osoba upadnie na ziemie i będzie symulować chorobę

– włączenie alarmu przeciwpożarowego, przeprowadzenie udawanej ewakuacji i sprawdzenie, czy kandydat pomoże strażakom

Potencjalni przyszli kandydaci, którzy najlepiej przeszli te testy, zostali poddani głosowaniu przez pracowników firmy i w ten sposób, został wyłoniony zwycięzca. O tym, że dostał pracę, dowiedział się na stadionie pełnym kibiców, przy owacji na stojąco. Na pewno wiecie, o jakiej kampanii mowa . 😉

5. Prowadzenie kursów na studiach

Wiele firm, wykorzystuje współpracę z uczelniami, na pozyskanie nowych pracowników. Delegują oni specjalistów danej dziedziny, np. z inżynierii oprogramowania do prowadzenia zajęć. Najlepszym z uczestników, mogą zaproponować pracę u siebie w firmie. Studenci, uczą się z kolei wiedzy praktycznej, która może im się przydać w nowej pracy.

 

W jaki sposób pracę może znaleźć pracownik?

1. Udział w szkoleniach, oferowanych przez firmy

Biorąc udział w darmowych szkoleniach, oferowanych przez firmy, zdobywamy unikalną wiedzę oraz zyskujemy szansę na zatrudnienie. Warto na takich szkoleniach być uważnym i w jakiś sposób się wyróżnić np. aktywnością na zajęciach. Dzięki temu, wzrastają szanse, że prowadzący nas zapamięta i będzie chciał zatrudnić w firmie.

2. Aplikowanie w kreatywny sposób do firm, w których chcemy pracować, nawet jeśli nie prowadzą rekrutacji

Na początku tego roku, zrobiło się głośno o pewnym studencie, który postanowił znaleźć pracę w firmie marzeń. Ponieważ firma ta zajmuje się dystrybucją alkoholi na terenie Polski, CV i list motywacyjny umieścił w butelce od szampana. Przygotował również katalog, w którym zamieścił sposób rozumienia marki przez jego osobę. Wszystko to ładnie zapakował w drewnianą skrzynkę, w których dostarcza się ekskluzywny alkohol i wysłał do firmy. Starania się opłaciły, ponieważ został zatrudniony.

3. Korzystanie z serwisów branżowych/grup na Facebooku

Przygotowanie CV, to już połowa sukcesu. Co należy następnie z nim zrobić? Większość z Was odpowie pewnie, że rozesłać do jak największej liczby potencjalnych pracodawców. Skąd jednak wziąć taką listę? Możemy w tym celu przeszukiwać oferty pracy na popularnych portalach, jednak o wiele łatwiej, jest dać informację, że szuka się pracy, na portalach branżowych. Korzystając z LinkedIn, możemy liczyć na duży odzew rekruterów, którzy będą chcieli od nas uzyskać CV i zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Na podobną reakcję, możemy liczyć, zamieszczając post o poszukiwaniu pracy, na grupach facebookowych z tym związanych.

Uniwersalną zasadą na znalezienie pracy/pracownika, jest bycie dobrym w tym co się robi. Jeżeli jesteśmy pracodawcą i jesteśmy najlepsi w tym co robimy, to prędzej czy później wieść się o tym rozniesie i każdy będzie chciał u nas pracować. Podobnie jest z szukaniem pracy. Jeżeli jesteśmy dobrzy w tym co robimy, każdy pracodawca będzie chciał mieć taką osobę w załodze. Takie są moje przemyślenia w tym temacie. Co sądzą jednak na ten temat osoby, które zajmują się zatrudnianiem i poszukiwaniem pracowników na co dzień, w firmie technologicznej Mindbox S.A.? Poprosiłem o odpowiedź na kilka pytań Aleksandrę Dębicką-Łaśko oraz Magdalenę Szymoniuk.

Jakie mogą być niekonwencjonalne metody szukania pracy?

Najbardziej dotychczas zaskakującą formą szukania pracy z jaką się spotkałam (bodajże dwa lata temu), była kampania stworzona przez bezrobotnego marketingowca – w tym wykorzystanie billboardów w kilku miejscach Warszawy by zaprezentować swoją postać. O ile dobrze pamiętam, kandydat nie wydał na tę aktywność żadnych pieniędzy. Coraz częściej kandydaci, którzy są zainteresowani pracą w konkretnej firmie, często z wiedzą przy jakim projekcie/w jakiej roli kontaktują się bezpośrednio z osobami odpowiedzialnymi w danej firmie – np. Kierownikami Projektów czy osobami z HR. Taki bezpośredni kontakt może następować w trakcie różnych eventów, targów, warsztatów czy konferencji jak również za pośrednictwem portali społecznościowo-biznesowych.

Inne metody, to na przykład: networking, stworzenie własnej wizytówki poszukującego pracy, YouTube, Twitter, GoldenLine, Pinterest, Foursquare czy LinkedIn. Tworzenie własnego VideoCV, uczestnictwo w targach i giełdach pracy. Zamieszczanie na odwrocie swojego CV kodu kreskowego, który po zeskanowaniu za pomocą smartphone’a ściąga z sieci wcześniej nagrane VideoCV.

Jakie mogą być niekonwencjonalne metody poszukiwania kandydatów?

Obecnie bardzo skutecznym sposobem na dotarcie do kandydatów jest korzystanie z systemu rekomendacji/poleceń od pracowników jak i osób zewnętrznych. Dzięki temu często otrzymujemy kontakt do osób które aktywnie nie szukają pracy, i dzięki rekomendacji znajomych/osoby polecającej, zaczynają rozważać zmianę. Wszelkie aktywności zaskakujące kandydatów są niekonwencjonalne. Dla pracodawcy ważne jest uczestnictwo w warsztatach, rozmowy w kuluarach/szeroko pojęty networking. Tworzenie eventów firmowych – zapraszanie ekspertów, osób które chcielibyśmy pozyskać.

Jaki jest cel taki działań?

Dotarcie do perełek na rynku. Szczególnie osób  tzw. Pasywnych kandydatów – aktualnie nie poszukujących aktywnie pracy.

Kiedy niekonwencjonalne działania nie są wskazane i dlaczego?

Należy uważać nad tzw. przerostem formy nad treścią. Jeśli dane stanowisko nie wymaga unikatowych umiejętności, są dostępni kandydaci – nie ma potrzeby uciekać się do niekonwencjonalnych działań.

Czy są rekrutacje na konkretne stanowiska, przy których lepiej stosować niekonwencjonalne metody poszukiwań? Jeśli tak, to jakie?

Z pewnością stanowiska związane z unikatowymi umiejętnościami i/lub takie, na który jest bardzo duży popyt (jak np. JAVA Developerzy). Niekonwencjonalne sposoby, pozwalają dotrzeć do ekspertów w tej dziedzinie.

Osoby które otrzymują dużo ofert pracy z rynku, z pewnością bardziej przychylnym okiem spojrzą na ciekawą formę rekrutacji/wyróżniającą się oraz fakt, że rekruter rozumie czym dana osoba się zajmuje.

 

Podczas poszukiwania pracy, czy też pracowników, bardzo ważne jest profesjonalne podejście. Jeżeli przygotowujemy CV oraz list motywacyjny, nie wysyłajmy tego masowo, personalizujmy pod każdą ofertę. Jeżeli jesteśmy rekruterem, przejrzyjmy profil kandydata, przed wysłaniem mu oferty. Nie raz spotkałem się ze spamowaniem ofertami, w dziedzinach, z którymi nie mam nic wspólnego. Szanujmy swój czas nawzajem. Bądźmy najlepsi w tym co robimy i dzielmy się wiedzą, a praca czy też pracownicy, bez problemu nas znajdą.

2 KOMENTARZE

  1. Dzięki za kompletny tekst na ten temat! Mam małe pytanie – czy uważasz, że pracodawcy przywiązują uwagę do profilu na LinkedIn czy jest to po prostu trend?
    Ciekawi mnie to bardzo gdyż nie wiem czy faktycznie poświęcić mu więcej czasu i skonstruować piękny, spójny profil.

    Pozdrawiam!

    • Cześć Karolino, pracodawcy, a w szczególności rekruterzy, z pewnością zwracają uwagę na profile LinkedIn i nie jest to tylko trendem. Dzięki niemu możesz się wyróżnić wśród konkurencji i zbudować sporo cennych kontaktów. Czas poświęcony na zbudowanie spójnego profilu, z pewnością nie będzie czasem zmarnowanym. Pamiętaj jednak, że najbardziej liczy się to co faktycznie potrafisz i jak się zaprezentujesz przyszłemu pracodawcy. Konto na LinkedIn z pewnością tego nie wyrazi, ale może umożliwić Ci szansę na zrobienie tego osobiście :).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here